În prezent, aproape fiecare model nou de mașină este controlat de computer și conectat la internet. Tot mai multe date sunt înregistrate de mașini și trimise către terți, în mare măsură fără ca șoferul să fie conștient de asta. Mașina a devenit un paradis pentru companiile și organizațiile care doresc să lucreze cu multitudinea de date colectate în mașini. Publicația belgiană De Morgen explorează posibilitățile, dar și unele din pericolele asociate cu aceste date.
Comportamentul la volan al șoferului, locurile pe care le vizitează, starea tehnică a mașinii, condițiile meteorologice și chiar calitatea suprafeței de rulare: în mașină, 24 de ore din 24, datele au propria lor viață.
Acestea sunt partajate prin intermediul cloud-ului cu producătorul auto, administratorul parcului auto, compania de leasing sau autoritatea rutieră. Dealerii auto obțin informații valoroase despre starea tehnică a mașinii prin intermediul datelor: ce piese se vor defecta în curând, când va avea nevoie din nou de revizie? Deoarece, datorită analizei datelor, se pot prevedea defecțiunile, e posibil și, desigur, înțelept să duci mașina la mecanic din timp, pentru a evita reparațiile majore și costisitoare.
Parcare asigurată
Din ce în ce mai mult, datele ajung în cele din urmă la companiile de asigurări și chiar la alți automobiliști. Astfel, ceilalți participanți la trafic pot fi informați la zi cu privire la lucrări, accidente, vreme rea sau pur și simplu unde pot găsi un loc de parcare liber. Iar în cazul unui accident, datele permit autorităților, cum ar fi poliția și autoritățile judiciare, să vadă din ce în ce mai ușor exact ce s-a întâmplat.
Geotab este lider de piață la nivel mondial în ceea ce privește colectarea și analizarea tuturor acestor date referitoare la vehicule. Această companie în creștere rapidă a anunțat mulți clienți noi numai în ultimele luni, inclusiv Volkswagen, Kia și Volvo. Pentru aceste mărci, Geotab va fi furnizorul standard de hardware și software pentru colectarea și distribuirea datelor către părțile interesate.
Geotab subliniază în mod constant că toate analizele și cercetările au loc cu respectarea legislației privind confidențialitatea. În rest, e treaba angajatorilor și angajaților să încheie acorduri clare în ce privește datele. Dar este ușor de ghicit că se pot face multe. De exemplu, o persoană care are o mașină de serviciu ar putea fi trasă la răspundere de către angajatorul său pentru comportamentul său la volan ca urmare a acestor date. Sau recompensat pentru că este un șofer exemplar.
Evaluarea riscurilor
Datele includ din ce în ce mai multe detalii. Cât de economic conduce șoferul? Cât timp staționează mașina sa la o anumită adresă? Și motorul continuă apoi să funcționeze, ceea ce este nefavorabil pentru consumul de combustibil? Cât de repede accelerează de obicei șoferul? Conduce el suficient de sigur? Respectă bine limitele de viteză? Și cât de repede intră în curbă? Își face poate un obicei din a frâna brusc când conduce mașina de serviciu? Asta nu e tocmai bine pentru durata de viață a anvelopelor.
„Cu ajutorul inteligenței artificiale, putem, de asemenea, să prezicem din ce în ce mai mult pe baza date”, spune Richard Fitzgerald, director de strategie comercială și produse la Geotab Europe. „Cât de probabil este ca cineva să fie implicat într-un accident în următorii 100.000 de kilometri? Putem estima destul de bine acest lucru la un moment dat. Dacă riscul este ridicat, angajatorul poate lua în considerare instruirea șoferului: formarea acestuia pentru a deveni un șofer mai bun. Eventual, acest lucru poate fi realizat și cu ajutorul unui antrenor virtual, într-o aplicație.”
Cu toate acestea, Fitzgerald subliniază: „Desigur, tratăm datele cu mare atenție. De exemplu, s-ar putea ca nu atât șoferul, ci un anumit tip de mașină să se dovedească a fi principalul factor de risc. Și aceasta este o informație valoroasă''.
Toate datele, de la toate mașinile, din toată lumea
Geotab va implementa din ce în ce mai multă inteligență artificială în următorii ani, spune Fitzgerald. „Din ce în ce mai multe mașini au camere video. Acest lucru permite avertizarea șoferului în caz de oboseală sau distragere a atenției. Dar putem folosi datele de la aceleași camere pentru a analiza ce îi distrage atenția. Se uită la telefon sau caută în meniul de pe ecranul mașinii sale? Și datorită tuturor acelor camere din interiorul și din jurul mașinii, putem vedea, de asemenea, dacă șoferul practică tailgating.”
Astfel, informațiile colectate oferă companiilor mari, cu flote considerabile, sau companiilor de leasing posibilitatea de a reduce costurile și de a evita ca mașinile lor să fie oprite prea des pentru reparații. Sau, mai rău, să fie implicate în accidente. Companiile de asigurări pot oferi reduceri clienților lor dacă aceștia sunt dispuși să folosească datele pentru a dovedi că conduc în siguranță.
„Datele pot face lumea automobiliștilor mai bună și mai sigură”, spune Neil Cawse. El nu este doar CEO, ci și unul dintre fondatorii Geotab. „Pe termen lung, dorim să punem tehnologia noastră la dispoziția tuturor, inclusiv a consumatorilor cu mașini personale. Dacă se colectează toate datele, de la toate mașinile conectate la internet din lume, se pot obține beneficii uriașe pentru a face traficul mai sigur.”
„În cele din urmă, fiecare automobilist ar dori să știe care este ruta care îl duce de la A la B cel mai rapid, mai sigur sau mai economic. De asemenea, este interesant pentru fiecare șofer să știe ce stil sau comportament de conducere îl va duce în trafic în cel mai sigur mod.”
Siguranța rutieră mai presus de toate
Înainte ca acest lucru să se întâmple, trebuie să existe un standard pentru conectarea mașinilor care să fie adoptat de toate mașinile din lume, spune Cawse. „Se lucrează la asta. Din toate aceste date vom putea extrage în cele din urmă lucruri foarte interesante. Vom obține noi informații privind siguranța rutieră, deja unele lucruri încep să prindă contur.”
„De exemplu, toată lumea spune că vitezele mari de deplasare sunt mortale. Dar datele noastre au arătat că vitezele mari de deplasare sunt cu adevărat periculoase doar atunci când sunt combinate cu traficul intens. Acolo se află cel mai mare risc de accident. Păstrarea distanței și capacitatea de a face acest lucru este cu adevărat vitală.”
(FACTCHECK Strigătul Carpaților: Potrivit statisticilor Uniunii Europene, 43% din decesele înregistrate în 2022 în accidente de autoturism, camion sau autobuz au avut loc în accidente care nu au implicat alte vehicule. Asta sugerează că, de fapt, viteza este totuși un factor extrem de important în ceea ce privește mortalitatea pe șosele.)
Între timp, chiar și Organizația Națiunilor Unite vede beneficiile fluxului tot mai mare de date din mașini. „În anii '90, în Suedia a fost stabilit un curs politic cu obiectivul de a nu exista nicio victimă a accidentelor rutiere. Și ONU depune eforturi în acest sens”, spune Valeria Motta Armijo, care lucrează la Fondul Națiunilor Unite pentru Siguranță Rutieră (UNRSF), o entitate a ONU care lucrează pentru siguranța traficului în întreaga lume, din 2018.
„Pentru a realiza acest lucru, nu încercăm doar să convingem și să sprijinim guvernele, ci și companiile. Sperăm că acestea vor dori să utilizeze datele pe o scară tot mai largă pentru a face traficul mai sigur.”
Ea este plină de speranță: „Ar fi minunat dacă toți producătorii de automobile ar introduce un standard pentru analiza datelor și, pe baza acestuia, ar oferi aplicații tuturor automobiliștilor. Astfel încât fiecare să poată vedea într-o aplicație cât de sigur conduce. În cele din urmă, depinzi mai ales de voința umană. Oamenii din trafic vor face întotdeauna greșeli. Dar utilizarea inteligentă a datelor poate începe cu siguranță să ne ajute să ajungem la zero victime în trafic.”
O mașină care colectează date despre unde parcați, cum conduceți și dacă respectați regulile de circulație este „un coșmar de confidențialitate pe roți”, potrivit Fundației Mozilla - cunoscută mai ales pentru browser-ul web gratuit cu același nume.
Producătorii de autoturisme pot urmări și analiza toate informațiile colectate la nivel central și le pot eventual partaja cu terțe părți. Producătorii trebuie să precizeze în condițiile de utilizare, pe care trebuie să le acceptați, ce fac cu datele dumneavoastră. „Problema este că, așa cum se întâmplă adesea, acestea nu sunt întotdeauna redactate foarte transparent și oamenii nu le citesc cum trebuie”, spune informaticianul și expertul în securitatea datelor Lieven Desmet (Universitatea Catolică din Leuven). „Adesea, trebuie, de asemenea, să fiți de acord ca să puteți utiliza toate funcțiile în mod optimal”.
O companie de asigurări este în mod sigur foarte interesată de datele privind stilul de condus, iar angajatorul poate dori să știe pe unde umblați cu mașina de serviciu în timpul orelor de lucru.
În Europa, producătorii auto trebuie să respecte Regulamentul general privind protecția datelor (GDPR), care interzice astfel de aplicații. „Ca urmare, utilizatorii europeni de automobile sunt destul de bine protejați”, a declarat Desmet. În același timp, un studiu recent realizat de Privacy4Cars, o firmă care se concentrează pe protecția vieții private în industria auto, arată că respectarea GDPR ar putea fi mai bună. Atât transparența, cât și consimțământul informat și securitatea datelor lasă uneori mult de dorit.
La sfârșitul anului trecut, revista germană Der Spiegel a dezvăluit modul în care datele personale ale aproximativ 800 000 de șoferi ai unui model de Volkswagen electric au ajuns fost expuse online din cauza securității deficitare. Astfel, timp de mai multe luni, oricine a avut acces nu numai numele și datele de contact ale proprietarilor, inclusiv ale unor politicieni, ci și la date privind deplasările acestora. „Datele cu caracter personal colectate de companii fără intenții rele pot cădea totuși în mâini greșite”, spune Desmet. „Stocarea nesigură a datelor este cel mai mare risc în UE.”