Jocurile video sunt extrem de populare în Europa, unde mai mult de jumătate din populație sunt jucători, potrivit cifrelor recente din industrie. Din ce în ce mai mult, jucătorii pot cheltui bani reali în jocuri, fie ele gratuite sau contra cost. De exemplu, pot cumpăra articole virtuale sau pot debloca niveluri. BEUC face apel la autorități să se asigure că comercianții respectă regulile și oferă consumatorilor medii sigure de joc. 

Achizițiile în joc vizează de obicei diverse tipuri de „jetoane” virtuale, cum ar fi pietre prețioase, puncte sau monede. Acestea sunt achiziționate cu bani reali, în jocurile în sine sau într-un magazin de aplicații. Deoarece, adesea, valoarea acestor „jetoane” virtuale nu este exprimată într-o valută reală (euro, lei etc.), jucătorii își pot pierde cu ușurință evidența cheltuielilor, spune Bureau Européen des Unions de Consommateurs (Biroul European al Asociațiilor de Consumatori BEUC). Și, ca urmare, riscă să cheltuiască mai mulți bani decât își doresc. Copiii sunt deosebit de vulnerabili, potrivit BEUC.

Manipulare

Companiile din spatele jocurilor populare precum Fortnite, EA Sports FC 24 și Minecraft știu acest lucru. Prin urmare, „manipulează” consumatorii, spune BEUC în plângere, care este susținută de organizațiile de consumatori din 17 țări europene, printre care Franța, Germania și Italia. Giganții jocurilor video numiți în plângere sunt Activision Blizzard, Electronic Arts, Epic Games, Mojang Studios, Roblox Corporation, Supercell și Ubisoft.

„Astăzi, monedele virtuale induc în mod deliberat consumatorii în eroare, iar acest lucru îi afectează în mod deosebit pe copii. Companiile sunt foarte conștiente de vulnerabilitatea copiilor și folosesc trucuri pentru a încuraja consumatorii mai tineri să cheltuiască mai mult”, a declarat directorul general al BEUC, Agustín Reyna. BEUC a prezentat Comisiei Europene și Rețelei Europene a Autorităților pentru Consumatori (CPC-Network) mai multe cercetări și rapoarte cu privire la modalitățile înșelătoare folosite de companii pentru a-și maximiza profiturile. Acestea se bazează pe imposibilitatea de a vedea costul real, în bani, al „jetoanelor” cumpărate și obligația de a le cumpăra sub forma de pachete (bundles), iar tranzacțiile conțin clauze abuzive care încalcă drepturile consumatorilor și favorizează dezvoltatorii de jocuri. Copiii, care sunt influențabili și au cunoștințe financiare limitate, sunt extrem de vulnerabili la astfel de tactici, arată BEUC. 

Principala cerere a BEUC este ca prețul „jetoanelor” virtuale să fie afișat întotdeauna în bani reali, sau cel puțin să fie afișată întotdeauna echivalența în monedă reală. „Jucătorii nu ar trebui să aibă nevoie de calculator de câte ori doresc să ia o decizie informată cu privire la cât vor să cheltuiască. Banii pe care îi cheltuiesc ar trebui să fie afișați în bani reali, iar practicile înșelătoare trebuie oprite.”, spune Agustín Reyna.



BEUC este o organizație-umbrelă, reunind 44 de asociații independente de consumatori din 31 de țări europene.

Plângerea a fost semnată de 22 dintre membrii BEUC, din 17 țări: Testachats / Testaankoop (Belgia), Bulgarian National Consumers Association (BNAAC) (Bulgaria); Kypriakos Syndesmos Katanaloton – CCA (Cipru); Forbrugerrådet Tænk, (Danemarca); CLCV și UFC-Que Choisir (Franța); Kuluttajaliitto ry (Finlanda); vzbv (Germania), EKPIZO și KEPKA (Grecia); Adiconsum și Altroconsumo (Italia), Consumentenbond (Olanda); Forbrukerrådet (Norvegia); Federacja Konsumentow - FK (Polonia); DECO (Portugalia), Spoločnosť ochrany spotrebiteľov (S.O.S.) Poprad (Slovacia) ; Sveriges Konsumenter (Suedia); ASUFIN, CECU și OCU (Spania); Fédération romande des consommateurs – FRC (Elveția).

Asociația română membru BEUC, Asociația Pro Consumatori – APC, nu a participat la această acțiune.